Oraïa wordt gespeeld op een rond bord. Aan de rand
bevinden zich 8 startvelden, waarop de spelers hun stukken plaatsen
om het spel te beginnen (afwisselend rood, blauw, rood, blauw…).
De overige velden liggen in het centrale gedeelte, op een losliggende
schijf. Deze schijf is het eigenlijke speelbord. Wanneer u aan de
beurt bent, moet u eerst één van uw stukken versplaatsen. Ofwel
verplaatst u een stuk één veld in om het even welke richting, ofwel
springt u over één of meerdere stukken van de tegenspeler. Daarna
mag u de schijf een achtste van een cirkel verdraaien (naar links
of naar rechts, dat staat u vrij). Het doel van het spel is om uw
4 stukken om te draaien - wat kan door het middelste speelveld aan
te doen - en vervolgens de startvelden van de tegenspeler te bezetten.
Aldus kan Oraïa ondergebracht worden in de familie van Halma-varianten:
bord oversteken, startpositie van de tegenspeler inpalmen! Maar
het betreft hier wel een heel speciale variant. Immers, eerst moet
u met uw stukken een opdracht vervullen (u moet namelijk via het
middelpunt gaan om ze om te draaien) en dan moet u proberen om precies
uit te komen op de startvelden van de tegenspeler. En dat is niet
eenvoudig, want door de schijf die na elke beurt wordt verdraaid,
verandert de positie van uw stukken voortdurent ten opzichte van
de velden die u moet bezetten om het spel te winnen. Aan de productie
is veel zorg besteed: mooi bord, mooie houten stukken, mooie kleuren…
Goed spel!
Te koop in de HAS e-shop.
|