Ofschoon Palam twee Egyptische godheden tegenover
elkaar plaatst, is het toch onmiskenbaar een abstract spel. Het
wordt gespeeld met 24 stukken, waarvan er 20 donker zijn en 4 licht,
respectievelijk 1 en 11 punten waard. Elke speler heeft aan zijn
kant van het bord 2 horizontale rijen waarop at random 12 stukken
worden geplaatst. De twee zijkanten van het bord worden bepaald
door een symbool dat aan de ene kant staat voor de even getallen
en aan de andere kant voor de oneven getallen.
Een spel bestaat uit een reeks van 12 duels. Een duel gaat men aan
door een stuk recht vooruit in een aanvalsvak te schuiven. De tegenspeler
moet dit beantwoorden door op zijn beurt een stuk vooruit te schuiven,
maar is beperkt in zijn keuze: zijn stuk moet ofwel hetzelfde "teken"
vertonen, ofwel een zelfde "aantal" van een ander teken. De som
van het aantal tekens, even of oneven, bepaalt wie
de stukken naar zich toe mag halen.
Het betreft hier zeker geen rekenspel. Geen enkel stuk is a priori
sterker dan een ander stuk. Door donkere stukken op te offeren,
moet men proberen de waardevollere lichte stukken te bemachtigen...
Palam is een apart en intrigerend spel.
Te koop in de HAS e-shop.
|