Bij Yinsh heb je letterlijk
de indruk dat er een tornado over het
bord raast. Elke zet opnieuw verandert
er zoveel dat je je moeilijk kan voorstellen
dat iemand in staat is om dat allemaal
te overzien. Vooral in het begin moet
je niet proberen alle consequenties van
alle mogelijke zetten in te willen schatten.
Nee, laat de tornado ook over jou razen.
Laat je meesleuren, laat je verrassen,
geniet ten volle van dit wervelend spel.
Zoals vaak bij de spellen
van het GIPF project, beginnen de spelers
ook nu met een leeg bord. De ene speler
heeft 5 witte ringen, de andere 5 zwarte.
Om de beurt leggen ze een ring op het
bord, op een vrij veld naar keuze. Als
alle ringen op het liggen, is de startpositie
bepaald.
De speler die aan de beurt is, mag één
van zijn ringen verplaatsen. Om aan te
geven met welke ring hij zal spelen, moet
hij er een markeersteen in leggen. Een
markeersteen is een stuk met twee verschillende
zijden: de éne zijde is wit, de
andere zwart. Een markeersteen moet altijd
met de eigen kleur naar boven in de ring
gelegd worden. Heeft de speler dat gedaan,
dan mag hij de ring nemen (alleen de ring;
de markeersteen blijft op het veld liggen!)
en in een rechte lijn verplaatsen. Daarbij
mag de ring niet over andere ringen springen,
maar wél over een of meerdere markeersteen!
De ring mag op elk vrij veld op die rechte
lijn weer neergelegd worden en alle markeerstenen
waarover hij is gesprongen, moeten omgedraaid
worden (niet alleen die van de tegenspeler,
ook die van de eigen kleur!). Met andere
woorden: de markeerstenen op het bord
veranderen voortdurend van kleur.
Een speler moet proberen een rij te vormen
van 5 naast elkaar liggende markeerstenen
van de eigen kleur. Slaagt hij daarin,
dan moet hij die 5 markeerstenen weer
in de pot leggen, en vervolgens moet hij
een ring van de eigen kleur van het bord
nemen ter indicatie dat hij reeds één
rij van 5 heeft gevormd. Nu, om een partij
YINSH te winnen, moet je 3 keer een rij
van 5 vormen. Dus elke keer je een rij
van 5 vormt, komt de overwinning dichterbij,
maar tegelijkertijd word je ook zwakker
want elke keer verlies je een van je ringen!
Dit maakt dat een voorsprong soms ook
een nadeel kan zijn. YINSH heb je pas
gewonnen als je de meet hebt bereikt,
nooit ervoor!
Te koop in de HAS
e-shop.
|