ZÈRTZ is een snel spel, dat een bijzondere instelling
vraagt omdat beide spelers met dezelfde stukken (knikkers) spelen.
Het bord bestaat uit 37 losliggende tegels die bij aanvang van het
spel in een hexagonale formatie worden gelegd. De spelers beschikken
gezamenlijk over 5 witte, 7 grijze en 9 zwarte knikkers.
Deze knikkers vormen "de pot". Het doel is ofwel 2 knikkers van
elke kleur te bemachtigen, ofwel 3 witte, 4 grijze of 5 zwarte knikkers.
Wie aan de beurt is, kiest een knikker uit de pot (van om het even
welke kleur) en legt die op een vrije tegel. Daarna moet de speler
nog een andere vrije tegel verwijderen, zodat het bord na elke zet
één tegel minder telt en dus almaar kleiner wordt. Bestaat de mogelijkheid
om een knikker te slaan, dan is dit verplicht. Slaan doe je door
met een knikker over een andere te springen, mogelijk zelfs over
2 of meer.
Verder bestaat er ook nog de mogelijkheid om een knikker "af te
zonderen". Een afgezonderde knikker is een knikker die op een tegel
ligt die geen deel meer uitmaakt van het eigenlijke bord. Wie één
knikker van de rest van het pak afzondert, mag hem slaan. Dit klinkt
misschien gemakkelijk, maar dat is het niet omdat, zoals gezegd,
beide spelers met dezelfde knikkers spelen. Dit betekent dat, als
je op het bord gevaar creëert, de tegenstander dat tegen jou kan
uitspelen. De enige manier om een partij onder controle te krijgen,
is aan de hand van het brengen van "offers". Maar dit is niet zonder
gevaar, want wie op het verkeerde moment knikkers begint op te offeren,
geeft de overwinning op een presenteerblad aan de tegenstander…
Te koop in de HAS e-shop.
|